Spel är ju redan i sig en mjukvara men allt som kretsar kring spel idag har lett till både den enda och den andra förändringen i spelvärlden. En spelplattform kan betyda olika saker beroende på vilken del av denna värld man vänder blicken mot. Här tänkte vi titta närmare på några exempel av detta och således även förändringar som skett för spel i mer nutida historia.

Plattform för försäljning

Att köpa spel är något som har förändrats en hel del sedan årtusendeskiftet. Den stora anledningen till detta var plattformen Steam som startade redan september 2003. Som referens till annat som skedde online kring denna tid kan det nämnas att det är omkring ett och ett halvt år innan Youtube grundades.

Steam var den första riktiga plattformen online där det var möjligt att köpa spel och gjorde det möjligt att spara sitt bibliotek av onlinespel på ett och samma ställe. Sedan Steams framfart i spelvärlden har även andra plattformar dykt upp, den främsta av vilka är GOG, men ingen kan mäta sig med den marknadsandel som Steam har tagit.

 

Utvecklare och utgivares egna plattformar

Något relaterat till det ovanstående är då stora utvecklare och utgivare har skapat sina egna plattformar där spelare kan köpa just deras spel och ha ett bibliotek av dessa utvalda spel. EA har till exempel Origin, Ubisoft har Uplay, Blizzard har Battle.net, Bethesda har Bethesda Launcher.

Ur ett spelarperspektiv kan detta ses som en massa extra mjukvara som måste installeras och hållas separat från varandra, vilket ju bara komplicerar hur de ser på sin egen samling av digitala spel. Många hade nog varit nöjd om de bara kunde använda en enda plattform, och det hade mest troligt varit Steam för de flesta användare.

Men ur de andra företagens perspektiv är detta väldigt enkelt att förstå när man vet att Steam tar som standard 30% av försäljningen av all spelförsäljning på deras plattform. Många större utvecklare och utgivare kan nog ha förhandlat till sig en större del av kakan men den exakta summa är något de enligt avtal med Steam inte får avslöja.

 

Plattformar för onlinespel

Det finns också de plattformar som är utvecklade speciellt för onlinefunktionaliteten i spel. Man kan till exempel spela alla sina enkelspelarspel på Steam trots att ens internet ligger nere. Men att spela spel som kräver konstant uppkoppling kan ibland lösa detta genom att skapa sin egen plattform istället för att förlita sig på att något annat program kollar detta. Detta betyder ju dock att man inte bara måste ha en stabil uppkoppling till internet utan även till klienten som hanterar spelet eller spelen i fråga.